Uberchaufför? Oktober månads tjäna pengar tips 2015

Första gången jag kom i kontakt med Uber var när jag var i Göteborg på Webcoast. Där var en en tjej som beställde Uber istället för Taxi då hon skulle åka hem på natten. Hon kunde i sin app se var bilen befann sig. Själv har jag aldrig testat Uber. Jag har inte heller hört att någon av mina vänner beställt en Uber.

Hur fungerar Uber?

Du laddar ner en app på App Store, Google Play eller från Windows Store.

Vet du inte var du befinner dig. Inga problem Uber använder sig av din mobils GPS system så du bara klickar och sedan sköter systemet om så att den hittar närmast möjliga chaufför. Du kan förlja chaufförens position på kartan i appen.

Vill du kan du lägga telefonen ifrån dig och du får ett sms då chauffören anländer. I appen kan du se chaufförens namn och bilinformation. Du kan även ringa eller sms:a chauffören vid behov. I appen kan du se en tydlig prissättning för din stad för att få en ungefärligt pris för din resa.

Det behövs inga kontanter för att åka med Uber utan dit kontantkort debiteras automatiskt när du nått din slutdestination. Det behövs ingen dricks. Kvittot får du på mailen. Åker man många så kan till och med Uber splitta notan.

Efter resan kan du betygsätta chauffören samt lämna kommentar.

Vill du köra så kan du även registrera dig som chaufför på Uber. Uber finns över hela världen.

https://www.uber.com/sv/

Hoffice i Helsingborg?

Jag tycker det skulle vara perfekt ifall vi kunde starta Hoffice i Helsingborg. Den närmaste Hofficegruppen finns i Helsingör. Det finns även en Hofficegrupp Malmö/Lund regionen.  Du undrar kanske vad Hoffice är. Det är en grupp som samlas i någons hem. Ett Hoffice möte kan gå till så att en är värd och en leder dagen. I en del Hofficegrupper bjuder värden på middag men att bjuda på middag är inte tvingande. Dock bör värden ha plats till deltagarnas medhavda lunchbox. Koka kaffe kanske tända lite ljus för att få stämning i pauserna. Nedan finns ett förslag på checklista för värden.

Bestäm en dag och lägg upp ett event i Facebook-gruppen där du bor. Du kan utgå från beskrivningar i andra event, se tips nedan. Information som är bra att ta med är

Hofficevärd

  • Hur dags du öppnar och stänger dörren till ditt hem och när du tänker ha dagens första check-in.
  • Antalet tillräckligt schyssta arbetsplatser som finns hemma hos dig.
  • Om du har Wi-fi hemma eller om arbetsdagen hos dig är internetfri (eller att man får koppla upp sig på sin mobil).
  • Om du har särskilt rum för telefonsamtal och möten mellan Hofficedeltagare.
  • Om du har skrivare, skanner, etc.
  • Om det kommer att finnas kaffe och te och om du har en kaffekassa för frivilliga bidrag.
  • Strukturen har 45-minuterspass i tystnad. Berätta om just ditt Hoffice avviker och kommer att tillåta mer prat. Kom ihåg att det är du som värd som bestämmer!
  • Hur du tänker dig lunchen. Man kan berätta att man gör plats i kylen för lunchlådor, att det går att handla i närheten – eller inte! – eller att man lagar mat åt alla. Berätta i så fall om den passar också vegetarianer/veganer/allergiska och om du förväntar dig ett självkostnadspris.

 

När du har lagt upp eventet, kan det vara bra att kolla ofta hur det ser ut med bokningarna. När behovet av event ökar i din Facebookgrupp kan det bli fullt fort.

  • Bevaka anmälningarna till ditt event och lägg till ”FULLBOKAT” i rubriken när alla platser gått åt.
  • Be gärna dina gäster att ”av-anmäla” sig om de får ändrade planer så kan andra komma i deras ställe. Det finns inget bra system för väntelista, men det vanliga är att både anmäla sig som ”kanske” och meddela sitt intresse i kommentarsfältet.

 

Hofficeledare

Att leda tidtagningen innebär bara att du på ett lättsamt sätt ska hålla i en struktur som är till för att underlätta deltagarnas arbetsdag. Syftet är att alla ska få det gjort som behövs för att de ska kunna nå sina mål, hur stora eller små dessa mål än är. Det finns olika uppgifter man kan ta på sig för att leda arbetspassen, här är listan:

 

Inför start kan du välja att låta dagen börja med en stunds mindfulness.

  • dagens första runda, där alla säger sina namn, vad de sysslar med (kortfattat) och vad de hoppas hinna med under dagen. Det behöver inte vara storstilade mål utan kan handla om att rensa mejlkorgen eller läsa något för nöjes skull. Nu kan de som vill nämna något som blir värt att fira i slutet av dagen om de hinner klart. Gör en ny runda där alla berättar vad de tänker göra under det första arbetspasset.
  • Starta timern, och låt tystnad r
    • Förklara för dem som är nya hur en Hofficedag fungerar.
    • Gör

    åda. Det kan vara kul att använda timern marinaratimer.com som man kan dela med alla, genom att lägga in länken i högra hörnet på Hoffice-eventet. Klicka på ”Marinara”, skriv in 45 min och klicka på ”Start Marinara”. Nu ska alla kunna se hur timern räknar ner tiden (om inte – uppdatera sidan).

  • Deltagarna kan använda eventets kommentarsfält för att föreslå pausaktiviteter eller för att kommunicera med varandra.
  • Efter 43 minuter, berätta att det är 2 minuter kvar så att man får en chans att ”gå ur” det man håller på med eller signalera att man vill fortsätta i sitt flow utan att delta i pausen.
  • När klockan ringer efter 45 minuter, låt alla göra en runda med vad de hunnit med det senaste passet. Fira tillsammans om någon lyckats bli klar med något.
  • Ange hur länge pausen ska pågå – 5, 10 eller 15 minuter – och bestäm tillsammans vad ni vill ha för pausaktivitet och vem som ska leda den. Förslag på olika stretchrörelser, kontaktlekar, dans eller stillhetsövningar finns i listan på pausaktiviteter.
  • Inför nästa 45-minuters arbetspass, gör en ny runda med vad alla tänker hinna med. Upprepa strukturen och bestäm tillsammans när ni vill ha lunch och vilket som blir sista passet för dagen.
  • I en avslutande runda gör ni check-out, säger något om hur dagen varit och firar dem som kommit i mål.

Om du har frågor eller behöver annat stöd, kolla om någon i gruppen kan hjälpa dig.

http://hoffice.nu/sv/

Hoffice på Facebook

Deseen

Deseens mål är att skapa unik väggdesign med hjälp av naturmaterial. Deseen har visningsrum där du kan komma och titta, och känna på material. De har yrkeskunnigt folk som hjälper dig med materialvalet. De har också möjlighet att ge dig en 3D ritning på ditt projekt.

Deseen har en salong där du som kund kan använda minibaren för att känna Deseens avslappnande och trevliga atmosfär.

Bilden nedan tog jag då Deseen deltog i Qoola Qvinnors företagsmässa i Kroatien.

 

Deseen

Det framgår kanske inte så tydligt av bilden men det guldiga är bladguld på sten från Turkiet. De är säljer även Vandersanden stenar från Belgien. Deseen har för den som är intresserad utav kakel och klinker massor att välja på.

 

WP_20150901_17_40_22_Pro

 

 

Deseen finns i Sarajevo och  har hemsida på engelska.

http://deseen.ba/

Nästa vecka får ni läsa om en annan kvinna Berina Sobo Nezirovic ägare av Dazaria

Läxpodden en pod från Ung företagsamhet

Ung Företagsamhet utbildar unga i entreprenörskap. De har än så länge skapat 10 avsnitt av Läxpodden. Varje avsnitt är på cirka 20 minuter. De går igenom alla de faser som ska starta företag måste igenom.

Läxpodden 1 – Bästa affärsidén
Vad är en affärsidé, hur kommer man på en affärsidé och vad är en riktigt dålig affärsidé? Det är några av frågorna du får svar på i Läxpodden – Bästa affärsidén.

Läxpodden 2 – Testa affärsidén
Håller din affärsidé och hur testar du att din produkt eller tjänst blir en succé? Detta får du svar på i detta avsnitt av Läxpodden.

Läxpodden 3 – Nätverk och mentorskap
Bygg ditt nätverk och ta hjälp av rätt personer och mentorer. Det är nyckeln till ett lyckat entreprenörskap.

Läxpodden 4 – Affärsplanen
Jobbigt och svårt… Absolut INTE! Affärsplanen är kartan till en lyckad business.

Läxpodden 5 – Vinnande team
Hur skapar du en bra arbetsgrupp och hur löser ni interna konflikter? Lär dig hur ni ska jobba för att skapa ett vinnande team.

Läxpodden 6 – Sälj, sälj, sälj!
Hur blir du en bra säljare, vilka är knepen och finns det en säljare ”inom oss alla”? Det är frågor du får svar på i Läxpodden – Sälj, sälj, sälj!

Läxpodden 7 – Bokföring för bättre business
Har du koll på siffrorna så blir bokföringen riktigt spännande. Lär dig förstå nyttan med bokföringen och hur du motiverar dig till att få jobbet gjort.

Läxpodden 8 – Det bästa från ditt UF-år
Dags att summera UF-året! Vad har du lärt dig och hur kan du använda dig av dina UF-erfarenheter i framtiden? Det är frågor du får svar på i detta avsnitt av Läxpodden.

Läxpodden 9 – Driv ditt företag vidare
Hur gör du ditt UF-företag, dina erfarenheter och idéer till framgångsrik business ute i det ”verkliga livet”? Inspiration och smarta tips för dig som vill satsa på att bli entreprenör på riktigt.

Läxpodden 10 – Sociala entreprenörer
Vår tids superhjältar, de sociala entreprenörerna, tjänar pengar samtidigt som de gör världen till en bättre plats.

 

Läxpodden

Lycka till med dit företagande

Hopkok en Facebookgrupp som hjälper andra

Idén till Hopkok uppstod då Agnes Bondelid kom på hur du kan göra skillnad genom att bjuda någon du inte känner på middag. Det har sedan resulterat att Hopkok hjälper hemlösa och flyktingar. Hemlösa EU-migranter omfattas inte av den Tak-över-huvudet-garanti som många kommuner erbjuder svenska medborgare. Det är platsbrist på härbärgena. Agnes hade inte mycket pengar då hon är student. Hon kokar ofta storkok för att hålla koll på budgeten. Hennes extra 10 portioner värmande fisksoppa blev startskottet för ett nätverk i Stockholm som fick namnet Hopkok.  Hon uppmande sina vänner och förbluffades av den enorma kraft och engagemang som på bara några dagar strömmade till facebook-gruppen. Agnes har grundat en plattform för insamlingar, utdelningar, nya möten och stora idéer.

Idag har Facebookgruppen över 1000 medlemmar.

Hopkoks Facebookssida

Vad jag kan se så finns Hopkok bara i Stockholm. Undrar ifall det finns liknade grupper ute i landet?

 

 

Allmänna reklamationsnämnden ARN

Vad är ARN?

ARN provar tvister mellan konsumenter och företag. De fattar beslut om hur tvisten skall lösas. Beslutet är en rekommendation och inte tvingande. De flesta seriösa företag följer ARNs beslut. Anmälan måste vara skriftligoch kan bara göras av konsumenter. ARN har ingen konsumentrådgivning.

Är du inte nöjd med en vara eller tjänst ska du kontakta företaget, som har rätt att få rätta till felet. För att kunna anmäla till ARN måste företaget ha sagt helt eller delvis nej till ditt krav, eller inte svarat alls.

http://www.arn.se/

Qoola Qvinnor på bokmässan i Göteborg

Befinner du dig på bokmässan i Göteborg mellan den 24-27/9 2015 så varför inte gå till monter C00:05. Där finns Qoola Qvinnor som bland annat gett ut boken Boosta din business : 30 Qoola Qvinnor delar sina bästa marknadsföringstips. I Boosta din business skriver 30 Qoola Qvinnor om sina kunskaper för business framgång. Boken ges ut på Ariton förlag.

Bland författarna finns Ingrid Tollgerdt   Andersson som både skriver företagar och skönlitteratur. Ingrid är ett positivt energiknippe som alltid inspirerar.

ingrid tollgerdt-andersson bild

En annan Qool Qvinna som var med på framgångsresan i Kroatien är Kristina Bähr. Kristina Bähr är läkaren som slutade sitt jobb och blev företagare. Jag lyssnade på hennes föreläsning om hjärnan. Hon har skrivit boken Hjärnan i skolan : möt barnen där de ärHennes företag heter Exist

 

 

Iva Ćulumović ägare av Ivy’s Sweet Lavander

Fortsätter med att lyfta fram driftiga kvinnor från Balkan. Denna gången är det Iva som driver företaget Ivy’s Sweet Lavander. Hon gör kvalitetssylt. Vad som skiljer hennes sylt från svensk är att hon testat att ha lavendel och honung i sin sylt. Jag köpte denna burka av henne på Qoola Qvinnors företagsmässa.

Ivy's Sweet Lavander k

Denna burk är dock inte honungsötad utan den innehåller vanligt socker.

https://www.facebook.com/lavanda.proizvodi/timeline

http://lavander_sweetivy.emaxo.com/

Nästa vecka kommer ni att få läsa om en annan företagare från Balkan Deseen

1,6 miljoner podden

Jag har tidigare varit medlem i 1,6 miljoners klubben. 1,6 miljonerklubben med Alexandra Charles gör ett fantastiskt jobb för jämlikhet och kvinnors hälsa. Lyckopodden presenterar sig så här ”av kvinnor, med kvinnor, och för kvinnor”.

Lyckopodden lanserades våren 2014. Det blev en succé med 100 000 lyssnare. Leone Milton och Bianca Meyer möter varje vecka gäster för att diskutera kvinnors hälsa och välmående. Då det är säsong så sänder de varje fredag. Du kan lysna på sändningen via 2.6miljonerklubben.com och Itunes.

http://www.1.6miljonerklubben.com/lyckopodden/

Detta var lite om 1,6 miljonerpodden. Jag tänkte skriva lite om 1,6 miljonerklubben när jag är i farten. Första gången jag hörde talas om 1,6 miljonerklubben var på ett BPW möte i Helsingborg. Då ordnade BPW tillsammans med 1,6 miljonerklubben en föreläsning med Ingela Agardh.

 

 

Då jag hörde namnet  1,6 miljonerklubben tänkte jag det är nog inget för mig. Så rik är  jag ju inte. Fick senare höra att man inte behövde vara rik utan namnet kom av antalet kvinnor över 45 år i Sverige 1998. Det var år 1998 som Alexandra Charles startade 1,6 miljonerklubben efter att ha varit på två föreläsningar och dragit slutsatsen hur mansdominerad forskningen är och hur kvinnor diskrimineras i vården.

Tio år senare startades 2,6 miljonersklubben för de yngre kvinnorna mellan 18 och 45 år.

http://www.1.6miljonerklubben.com/

http://www.2.6miljonerklubben.com/

Anna Nilssons bloggskola

Då jag var på Qoola Qvinnors framgångsresa träffade jag Anna Nilsson från Jönköping. Hon är bloggare och stylist. Hons skapar även event och bloggskola. Hon har just startat en bloggskola på nätet. I bloggskolan ingår 4 moduler

Modul 1

  • Varför du ska företagsblogga
  • Skillnaden mellan olika plattformar
  • Hur du rent praktiskt startar en blogg
  • Teknisk information kring blogg och webbhotell

Modul 2

  • Lär dig hur du anpassar bloggen efter din målgrupp
  • Få till en tidseffektiv och smart bloggplan
  • Konkreta tips på vad du kan blogga om
  • Hur du gör bra inlägg med rubrik, text och bild
  • Knepen som gör att du undviker bloggtorka

Modul 3

  • Konkreta tips hur du får fler läsare
  • Hur du kommer högre upp på Google
  • Vilka sätt statistik hjälper dig att nå ut mer
  • Vad sociala medier kan göra för din blogg
  • Bästa marknadsföringsstrategierna

Modul 4

  • Hur du kan tjäna extrapengar på din blogg
  • Vad Affiliate innebär
  • Vilka annonsmetoder som fungerar bäst
  • Fördelarna med att ingå i ett digitalt nätverk

Du kan köpa alla modulerna eller bara köpa de moduler som du saknar kunskap inom.

http://www.businessbloggers.se/