Vad gör Matlandet
Matlandet har som mål att skapa bättre lönsamhet för Sveriges bönder, odlare och producenter, landsbygdsutveckling, fördubblad livsmedelsexport, fler turister som besöker Sverige för den goda matens skull, bättre offentliga måltider och fler högklassiga restauranger. Men framför allt är syftet att sätta fokus på unika smaker, upplevelser, produkter och människor.
Jag har tidigare bloggat om Gröna gårdar. Finns det inte någon Grön gård nära dig Googla så kanske du hittar någon gårdsbutik nära dig som du kan besöka nu i Påsk.
Matlandet vill marknadsföra Sveriges matkultur utomlands. VisitSweden, Business Sweden, Livsmedelsverket och Jordbruksverket har av regeringen fått i uppdrag att förmedla bilden av Sverige – det nya matlandet. Förra året hade de en kalender under vinjetten 365 goda nyheter och skapar ett forum för alla som engagerar sig i maten. De första innehöll Siklöja – mer än löjrom, Storstilat (min egen kommentar). Kollade julafton som innehöll info om ett småskaligt gårdsslakteri årets företagsrookie i Skövderegionen.
Den 10-11 juni är det dags för den årliga Matlandetkonferensen som i år kommer att vara i Jokkmokk.
http://matlandet.se/