Trevlig alla helgons helg!

Det är över 34 år sedan jag slutade skolan. Därför har jag nu tagit allhelgons ledigt från bloggen denna vecka. Under ledigheten har jag bland annat hunnit bada i bassängen uppe i Ramlösa, fisketur med barnbarnet och träffat Uffe. Nu när jag varit hemma på kvällarna. Idag ska jag kolla på betlyktor och ikoner. Hoppas ni alla får en bra alla helgonsdag.

FB mingellunch i Helsingborg

I måndags var jag på mingellunch på Madame Mustache. Linda är alltid lika duktig på att hitta intresanta förläsare. Måndagens föreläsare var Annika Dacke. Hennes tema var ”hur du som företagare når ut med ditt varumärke”. Hon riktade sig speciellt in sig på Facebook där hon gav oss sex punkter att utveckla i socialamedier.

1. Tre ord om ditt företag: Vilka tre ord kännetecknar ditt företag? Titta igenom hela ditt material – text, bild, webb, plus din nätverks- och övreiga marknadsföringsstrategi. Genomsyras de av dessa kärnvärden? Be någon du litar på, som inte känner till orden, att titta igenom materialet och fråga personen hur hen upplever materialet och vilka ord hen tror att du tänker på.

2. Hushålla med tid och energi. ibland finns inte målgruppen där du tror att den finns. Lägg lite tid på att planera hur du ska nå fram till rätt målgrupp så slipper du trampa vatten på att marknadsföra dig i fel kanaler. …

3. Att nysa är bra! Använd sneezers, personer som når ut till stora grupper. Bästa sättet att få sneezern att nysa är att vara en själv, så bli den som vet vad som är på gång och delar och sprider andras information till så många som möjligt.
4. Vilken kanal ska jag välja i sociala medier? Den där dem du vill kommunicera med finns. Skala ner, skala bort och fördjupa dig. Driv en linje och bli bra i den el de kanalerna. Du måste inte finnas överallt samtidigt.
5. Flirta med Google för att ligga bättre till i sökmotorn. Google älskar sig själv, vilket innebär att ditt företag egentligen bör finnas i Google plus och på Youtube. När googlade du dig själv eller ditt företag senast?
6. Appar: Kolla om din webbplats är responsive, dvs att den anpassar sig till surfplatta och smartphone. Antingen gör du det genom att förstora/förminska webbläsarfönstret eller genom att ladda ner och använda http://seesparkbox.com/foundry/media_query_bookmarklet, vilket ger dig exakt kontroll. Problemet med sajter som inte är responsive är att det kan bli svårt att läsa och klicka. Inför 2013 beräknas det att mobila enheter kommer att stå för mer än 50% av internettrafiken.

 

Annika som är copywriter varade oss ”substantivsjukan” Hon menar att substantiv inte ger en levande text. Annika finns på Facebook där hon också har grupper Hennes företag heter Orera och har hemsia http://orera.nu/

Jag ser redan fram emot nästa mingellunch är den 26/11 då Micael Hörberg kommer och föreläser om nätverkande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.