Nyföretagarcentrums inspirationskväll 10/10 2012 under Näringslivsdagarna i Helsingborg

Kom i webbform

Var året s tema men jag började kolla på mässan som höll på att packas ihop. Homesick Mac spelade gitarr innan Ingrid Olsson som var årets konferencier äntrade scenen.   Innan den föreläsningen började delades det ut pris till ”Årets Nyföretagare 2012” som blev NOI förlag som drivs av Sölve Dahlgren och Lars Rambe. De har startat ett förlag som på ett bättre sätt gagnar författarna. Ni kan läsa mer om detta på deras hemsida http://hoi.se/. Till årets mentor utsågs Lars Stark på Ernst & Young. Hans adept var Catharina Bobäck som driver företaget Metta Clinic/Barnaliv

Kvällens föreläsare Ulf Vanselius och C-Hansson frånföretagen Pyramid och Petra

Deras mål var att vi skulle ha någon idee med oss efter kvällens föreställning. De tycker att de flesta företag överlag har bra teknik och design på sina hemsidor. De tycker dock att kommunikationen kan bli bättre på de flesta hemsidor.

Google annonsering

Google är klart störst då det gäller sök i Sverige. De har 97% av marknaden. Föreläsarna rekommenderade att  man satsar organiskt först genom korrekt och bra innehåll. Sedan  kan man satsa på Adwords som man kan rikta mot rätt användare och det är biligt med Adwords.

Socialamedier

De menade att man låta kunderna göra ditt företag bättre genom att ge dem kommentars möjligheter. SAS och Dell är exempel på företag som genom sin sida gett kunderna möjlighet till att förbättra sig för sina kunder. Det kan göras genom blogg, Twitter, Linkedin och Facebook. Ett hotell i Spanien ger sina gäster möjlighet att boka rum på Facebook. Du kan även starta Event och Helsingborgs hamn har gått så långt att de använder FB som intranät. Då det gäller hemsidor gäller det komma i topp för att få många besökare men då det gäller YouTube klipp så kan man få många besökare trotts man ligger på 10:e plats i sökresultatet. De ansåg att Flickr hade förlorat sin betydelse.

Det görs spel som både informerar och övertygar. De menade de som vill erövra nätet ska vända sig till de som är födda 1975 och senare. Marknaden har gjort att all världens produkter går att beställa med mobilen. Det handlar om kommunikation och en potentiell kund vill Känna, kunna och göra. De rekommenderade en bok som hette Digital Leader: 5 Simple Keys to Success and Influence av Erik Qualman

Morgondagens trender

Innebär personalisering så man får relevantare websidor. Google och Facebook ser ju redan var man surfar och var i världen man befinner sig. Då gäller det att företagens hemsidor anpassar sig för olika målgrupper. Kanske en B2B sida för på dagen och en B2C på kvällen då kunden är hemma. Det ska ta max tre sekunder ska det ta att ladda ner en hemsida annars tröttnar besökaren och surfar vidare någon annanstans. Du kan se hur din hemsida ser ut i olika mobila format genom att surfa in på http://lab.webbyranpetra.se/responsivedesign/

OBS! MOBIL ANPASSA LANDNINGSSIDOR ÄR VIKTIGT

Vem är siten till för? Det gäller att ta reda på vad kunde söker på din sida. Det är inte alltid vad du tror.

Ulf och C-G rekommenderade oss att använda Adwords kampanjer.

Det var en faktaspäckad föreläsning i 190 knyck.

Ingrid Olsson avslutade med att det var genrep för Helsingborgs Arena har inte haft sin officiella invigning ännu.

Det jag tar med mig för kvällen är att satsa och bli bättre på kommunikation. Det börjar bli en tradition för mig att på Nyföretagarcentrums inspirationskvällar. Det var tredje året på rad som jag besökt detta jätte trevliga arrangemang.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.