Hoffice i Helsingborg?

Jag tycker det skulle vara perfekt ifall vi kunde starta Hoffice i Helsingborg. Den närmaste Hofficegruppen finns i Helsingör. Det finns även en Hofficegrupp Malmö/Lund regionen.  Du undrar kanske vad Hoffice är. Det är en grupp som samlas i någons hem. Ett Hoffice möte kan gå till så att en är värd och en leder dagen. I en del Hofficegrupper bjuder värden på middag men att bjuda på middag är inte tvingande. Dock bör värden ha plats till deltagarnas medhavda lunchbox. Koka kaffe kanske tända lite ljus för att få stämning i pauserna. Nedan finns ett förslag på checklista för värden.

Bestäm en dag och lägg upp ett event i Facebook-gruppen där du bor. Du kan utgå från beskrivningar i andra event, se tips nedan. Information som är bra att ta med är

Hofficevärd

  • Hur dags du öppnar och stänger dörren till ditt hem och när du tänker ha dagens första check-in.
  • Antalet tillräckligt schyssta arbetsplatser som finns hemma hos dig.
  • Om du har Wi-fi hemma eller om arbetsdagen hos dig är internetfri (eller att man får koppla upp sig på sin mobil).
  • Om du har särskilt rum för telefonsamtal och möten mellan Hofficedeltagare.
  • Om du har skrivare, skanner, etc.
  • Om det kommer att finnas kaffe och te och om du har en kaffekassa för frivilliga bidrag.
  • Strukturen har 45-minuterspass i tystnad. Berätta om just ditt Hoffice avviker och kommer att tillåta mer prat. Kom ihåg att det är du som värd som bestämmer!
  • Hur du tänker dig lunchen. Man kan berätta att man gör plats i kylen för lunchlådor, att det går att handla i närheten – eller inte! – eller att man lagar mat åt alla. Berätta i så fall om den passar också vegetarianer/veganer/allergiska och om du förväntar dig ett självkostnadspris.

 

När du har lagt upp eventet, kan det vara bra att kolla ofta hur det ser ut med bokningarna. När behovet av event ökar i din Facebookgrupp kan det bli fullt fort.

  • Bevaka anmälningarna till ditt event och lägg till ”FULLBOKAT” i rubriken när alla platser gått åt.
  • Be gärna dina gäster att ”av-anmäla” sig om de får ändrade planer så kan andra komma i deras ställe. Det finns inget bra system för väntelista, men det vanliga är att både anmäla sig som ”kanske” och meddela sitt intresse i kommentarsfältet.

 

Hofficeledare

Att leda tidtagningen innebär bara att du på ett lättsamt sätt ska hålla i en struktur som är till för att underlätta deltagarnas arbetsdag. Syftet är att alla ska få det gjort som behövs för att de ska kunna nå sina mål, hur stora eller små dessa mål än är. Det finns olika uppgifter man kan ta på sig för att leda arbetspassen, här är listan:

 

Inför start kan du välja att låta dagen börja med en stunds mindfulness.

  • dagens första runda, där alla säger sina namn, vad de sysslar med (kortfattat) och vad de hoppas hinna med under dagen. Det behöver inte vara storstilade mål utan kan handla om att rensa mejlkorgen eller läsa något för nöjes skull. Nu kan de som vill nämna något som blir värt att fira i slutet av dagen om de hinner klart. Gör en ny runda där alla berättar vad de tänker göra under det första arbetspasset.
  • Starta timern, och låt tystnad r
    • Förklara för dem som är nya hur en Hofficedag fungerar.
    • Gör

    åda. Det kan vara kul att använda timern marinaratimer.com som man kan dela med alla, genom att lägga in länken i högra hörnet på Hoffice-eventet. Klicka på ”Marinara”, skriv in 45 min och klicka på ”Start Marinara”. Nu ska alla kunna se hur timern räknar ner tiden (om inte – uppdatera sidan).

  • Deltagarna kan använda eventets kommentarsfält för att föreslå pausaktiviteter eller för att kommunicera med varandra.
  • Efter 43 minuter, berätta att det är 2 minuter kvar så att man får en chans att ”gå ur” det man håller på med eller signalera att man vill fortsätta i sitt flow utan att delta i pausen.
  • När klockan ringer efter 45 minuter, låt alla göra en runda med vad de hunnit med det senaste passet. Fira tillsammans om någon lyckats bli klar med något.
  • Ange hur länge pausen ska pågå – 5, 10 eller 15 minuter – och bestäm tillsammans vad ni vill ha för pausaktivitet och vem som ska leda den. Förslag på olika stretchrörelser, kontaktlekar, dans eller stillhetsövningar finns i listan på pausaktiviteter.
  • Inför nästa 45-minuters arbetspass, gör en ny runda med vad alla tänker hinna med. Upprepa strukturen och bestäm tillsammans när ni vill ha lunch och vilket som blir sista passet för dagen.
  • I en avslutande runda gör ni check-out, säger något om hur dagen varit och firar dem som kommit i mål.

Om du har frågor eller behöver annat stöd, kolla om någon i gruppen kan hjälpa dig.

http://hoffice.nu/sv/

Hoffice på Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *