Internet i Focus på Ystad teater

Liselott Lading – Resultify

Dagen började med att Christina Nilsson hälsade oss välkomna till en spännande dag på temat Internet i Focus.  Dagens första talare var Liselott Lading från företaget Resultify. Hon berättade hur hon på byggt upp sidan http://www.visitsweden.com/sverige-dk/. Det är en sida som säljer in skidturism till danskar. De tar inte betalt av någon beställare utan tjänar pengar på hemsidesbesökarnas klick. Deras sida är ständig förändring då de ökar konverteringen genom nyckelordsanalys, kontrollerar teknisk SEO , försök att få kunden att gå i snitslade banor och gå igenom innehåll. Viktigt för Visitsweden var också besökarnas gilla tips på Facebook.

Dock glömde hon att ska man sälja till danskar så gillar danskar våran fikatradtion.

Den mobila revolutionen – Veronica Ermanbriks

Ställde frågan varför mobilkommunikation? Hennes svar var 24/7 ett enkelt sätt att betala. Hon pratade bland annat om närfältskommunikation NFC = Near Field Communication mellan mobiltelefoner. Det är ett sätt att betala till exempel biljett köp.  Av den yngre generationen  surfar 50% av användarna i närheten av butiker. Då gäller det att informationen ska vara lätt läst i mobilen. Då ärAR = augmented reality det vill säga förtags appar viktigt för att locka kunder.

Linkedin

Linus Zackrisson, VD och ägare av MinKarriär Sverige AB berättade om vilka kontakter Linkedin kan skapa genom vänners vänner. Det är ju alltid lättare att ta kontakt med någon som känner någon än att ta kontakt med en helt okänd. För att få fler kontakter på Linkedin rekommenderade han att man ska ha bild på sig själv och en bra headline. Han tycker att många missar att skriva in kontktuppgifter. Linkedin har börjat med annonsering som vänder sig till svenskar i vänstra spalten precis som Facebook. Enligt Linus står Linkedin för Kommunikation, kontakter och kontinuitet.

Han rekommenderade boken Funky Business

Sökoptimering på djupet

Magnus Äng frånTopVisible som först byggde upp sidan och sedan Skickatårtan.se. Han rekommenderade att man lägger in sökord och har en Facebook like på varje sida. Han ansåg att teknik inte var det viktigaste utan innehållet på sidan. Sök orden hämtar du från rubriker och brödtext. Ordet från rubriken ska återkomma i brödtexten.  Det är även viktigt att ha alt text till bilderna så blir de också sökbara. På hemsidan Skickatårtan gjorde han som så, först väljer man till exempel om man vill ha grädd eller prinsesstårta. Klickar man på prinsesstårta så kommer man till en sida där man väljer färg på prinsesstårtan.

Andra bra tips vi fick var att skapa nyheter, göra ”gör det självguider, forum, tips, interaktiva tjänser, bloggar och attrahera med film. Mät följ upp. Vad gör besökarna? För övrigt rekommenderade han google trender och google keywordtool.

Lite google sök statestik.

Överst söklistan 18% klick

2 plats 10 klick

I TopVisibles monter gavs möjlighet till SEO test

Twitter för entreprenören och rekrytering

Stefan Lidén fån Nextu:s första fråga var ”vilket syfte har du på Twitter?” Är det nytt jobb? Nya affärskontakter? Många följare som skapar spridning?

Språket på Twitter lite annorlunda än på andra socialamedia på grund av att man bara får använda 140 tecken i deras Tweets. Han rekommenderade oss att gå in och följa andra och på så sätt lära sig språket, hashtaggar och konventioner. Man ska uppträda artigt och tacka för retweets. Twitter är ett perfekt medium för att länka till artiklar och bloggar.

Han berättade att man kunde skapa en stjärna och favoriserar inlägg. Något som jag inte testat ännu.

Sedan var det dags för lunch. Vi fick kyckling, pasta och sallad. Glömde att skriva att vi hade fika paus under med mingel under förmiddagen. Jag träffade bland annat medlemmar från föreningen http://www.laselma.se/ från Landskrona. Vi fick även möjlighet att kika runt i utställarmontrarna.

Sociala Medier på djupet

Frida Nelhans fick den otacksamma uppgiften att tala efter middagspausen. Det blev lite repetition av förmiddagens ämnen sociala medier. Hon berättade lite om pinterest som är ett bildcommunity.

Responsive Webbdesign

Johan Lopes från Adobe visade lite hur man kunde arbeta i Dreamweaver 5 så att det blir lätt hanterligt för mobilanvändare. Responsive webbdesign är viktigt för att kunna läsa mobila hemsidor. Det innebär att texten eller på högradelen på hemsidan flyttas ner till vänster så att det blir synligt i en mobiltelefon.

Framtidens webb & Designtrender

Anders Printz från SVT tipsade om hemsidan http://svtgrafisktcenter.se/. Har inte kollat sidan ännu men den sidan ska bli spännande att surfa till. De gör grafik åt SVT. Han rekommenderade oss även att ladda ner http://www.casparcg.com/ vilket jag inte heller hunnit testa.

Nu när många surfar med mobilen önskade Anders att de rensar upp på hemsidorna. Han tror också att sidorna blir mer touch baserade. Sidorna ska skapa innovativ navigation, stortypografi, upplevese, vara social och responsive. Han tyckte vi skulle använda oss av mallar.

Han berättade om https://signup.netflix.com/?mqso=81000002. Såg i någon tidning att det var nytt och att det startades upp i måndags.

Han avslutar sin föreläsning med att ”konst måste vara konst”.

Videomarknadsföring på webben

Anders Nordgren från Scandinavian Photo visade hur man kunde klippa ihop en film med hjälp av Adobe Premiere Elements 10. Han hade under dagen filmat olika sekvenser som han klippte ihop till en film.

Anders tipsade oss att filma från olika vinklar och rösten i filmer ska ha passion. Han rekommenderade Youtube eftersom de finns i 42 länder. Vi fick tips om andra siter som visar klipp men de har inte samma spridning.

Vi satt på läktare så tyvärr blev bilderna inne i Ystad teater mörka. Detta var den bästa bilden. Hade bilderna varit bättre hade jag gärna publicerat flera.

Sedan var det lottdragning Bibbi från föreningen Selma var en av de tre deltagarna som fick gå upp på scenen och presentera sitt företag. De andra två var Henriette som presenterade sin sida Mitt Österlen och Christina från Chrispa Kosmetik & Accessoarer. Själv blev jag inte lottlös utan gick hem med 2 muggar.

Media Talks – Om vårt beteende på webben

Som avslutning ledde Christina Nilsson en paneldebatt med en del av dagens talare.

På scenen satt två Twittrare så man kunde följa dagens händelser vilket jag inte gjorde. Dock har jag bestämt mig att bli bättre på att Twittra och sökoptimering.

Jag har glömt skriva att jag samåkte med Linda Björk. Vi var sena på grund av köer i morgontrafiken så vi fick gräddfil in för Linda bistod med utrustning till dagens arrangemang. Det var två nöjda tjejer i bilen hem till Helsingborg.

Jag har fått tips på många intressanta sidor som jag ska surfa till i eftermiddag.

 

2 reaktion på “Internet i Focus på Ystad teater

  1. Så otacksamt kan jag inte påstå att det var mer än att det var svårt att få igång er de första 5 minutrarna. När ni väl vaknade till liv så gick det undan. Jag gick igenom ett helt gäng sociala mediekanaler än de du nämner och berättade även hur företagare kan använda de för att komma närmare sin målgrupp och varför de besitter potential. Plus att jag presenterade statistik och bevisad fakta på hur man ser att sociala medier komplementerar traditionell marknadsföring för att skapa förtroende hos mottagarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.